Інтегрований урок



Інтегрований урок: образотворче мистецтво та інформатика

Тема: Петриківський розпис. Композиція «Калинові грона».
Мета уроку: розширити поняття про види декоративно-прикладного мистецтва, ознайомити з традиціями і технікою петриківського розпису, формувати уміння та навички посильного виконання елементів розпису пензликом та виконувати композицію засобами графічного редактора; розвивати комунікативні здібності, естетичний смак, художні здібності, бачення прекрасного у природі та народному мистецтві; виховувати любов до традиційних видів народного мистецтва.
Устаткування: для вчителя – петриківські вироби, фоторепродукції петриківських виробів, навчальні таблиці, зразки учнівських робіт, аудіозапис української народної музики;
для учнів – аркуш ватману круглої форми для кожної групи, альбомні аркуші, фарби, круглі пензлі, ножиці, клей; столи зсунуті по три, навколо них сідають по 6 учнів.
ХІД УРОКУ
I.                  Організаційний момент (2 хв.) (2 слайд)
II.              Оголошення теми й мети уроку
Тема нашого уроку: Петриківський розпис. Композиція «Калинові грона».
III.                       Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)
Дайте відповіді на питання: (3 слайд)
Що таке декоративно-прикладне мистецтво? /Вид образотворчого мистецтва, який існує для прикрашання побутових предметів/.
Назвіть відомі вам види декоративно-прикладного мистецтва. /Вишивка, гончарство, декоративний розпис, ткацтво, килимарство, писанкарство, різьблення по дереву, кості, бісероплетіння, лозоплетіння, витинанка та інші/.
IV.           Вивчення нового матеріалу (хв.)
     Розповідь вчителя.
Петриківський розпис виник у XVIII ст. у с. Петриківка (Катеринославської губернії) Дніпропетровської області. Село розташовано на берегах мальовничої річки Чаплинки.
Спочатку майстри розписували побілені стіни хат, на яких з'являлися фантастичні квіти, птахи, рослинні орнаменти. В кінці XIX ст. стали виготовляти "мальовки" - розписи на папері, які замінили настінні розписи. "Мальовки" продавалися на базарі, що проводився на селі тричі на рік. Пізніше народні майстри почали розписувати дерев'яні вироби: посуд, мисники, тарілки, скрині, сані, віялки, музичні інструменти.
Петриківці відкрили школу декоративного розпису. Нею керувала Тетяна Пата. Також видатними майстрами петриківського розпису були М. Приймаченко, П. Глущенко, Н. Білокінь, М. Тимченко. Вчитель демонструє репродукції розписів художниць.
Характер розпису здебільш рослинний: квіти, ягоди, плоди, зображалися також птахи та тварини, рідко – люди.
Кольори використовуються основні та допоміжні, яскраві, дзвінкі.
Раніше у фарби додавалася суспензія із яєчного білка та жовтка, яка посилювала інтенсивність кольору та виразність мазка.
Тло розпису – біле або чорне, зараз може бути кольорове.
Основний інструмент – пензель-кошарка (з котячого волосся), його треба тримати трьома пальцями перпендикулярно до паперу. Використовується також малювання пальцем, зрізаним стеблом рогози, загостреною паличкою.
Послідовність виконання розпису.
Композиція виконується без нанесення попередніх начерків. Спочатку зображуються великі елементи, потім – менші за розміром. Закінчують малюнок завершальними штрихами – оживками, які посилюють виразність елементів, підкреслюють рух та форму.
В петриківському розписі існує 4 типа мазків:
"ЗЕРНЯТКО" – мазок, який починається з легкого дотику кінчика пензля і закінчується натиском пензля на його основу. Коли мазки "зернятко" розміщені по обидві сторони стебла загостреними кінцями зовні, зображення нагадує колосок. Звідси і назва.
"КРИВЕ ЗЕРНЯТКО" – закручене "зернятко", нагадує кому.
"ГРЕБІНЕЦЬ" – мазок, який починається з потовщення і закінчується тонким вусиком. Ряд таких мазків, розміщених поруч, нагадують гребінець.
Елемент "ГОРІШОК" складається з двох гребінцевих мазків, вигнутих півмісяцем один проти одного, нагадуючи форму підкови. Заповнивши вільне місце між зігнутими мазками "зернятком", одержимо форму, подібну на лісовий горіх.
"ПЕРЕХІДНИЙ МАЗОК" виконується одним пензлем, але двома фарбами. Сухий пензель занурюють в одну фарбу, а потім кінчик – в іншу. Слід від мазка залишається двоколірний.
Освоєними мазками малюються квіти "ПУП'ЯНКИ", "ЦИБУЛЬКИ", "ПІРЧАСТЕ ЛИСТЯ", інші листочки.
Ягоди калини, винограду, смородини зображають пучкою пальця, дрібні ягоди виконуються тичком.
Учитель демонструє типи мазків, прийоми розпису, можливі варіанти елементів. Пояснює, як краще компонувати елементи. Пропонує учням виконати вправи по засвоєнню мазків, прийомів розпису, зображенню елементарних мотивів. Усі елементи повинні бути настільки засвоєні, щоб їх можна було виконувати не задумуючись. Ось чому потрібне багаторазове повторення окремих вправ і мотивів.
V.              Практична діяльність учнів (хв.)
1.                     Вправа «Елементи розпису».
Учні виконують окремі елементи розпису: квітку «цибульку», пірчасте листя. Пучками пальців зображують ягоди: калину, смородину, виноград. Пензлями різного розміру малюють стеблини, листя, вусики.
2.     Декоративна композиція
Групам потрібно зробити колективні композиції в колі – декоративні тарілки, скомпоновані з окремих елементів, мотивів, намальованих учасниками груп.
Діти в групах домовляються, хто з них буде малювати:
·                   смородину, грона калини, винограду;
·                   квітку «цибульку» з листям;
·                   птаха.
Намальовані елементи учні вирізують та збирають (наклеюють) в єдину композицію.
VI.            Актуалізація знань (хв.)
·                        Мінімальним об'єктом, використовуваним в графічному редакторові є|з'являється|: - точка екрану (пік сель)
·                        Як можна запустити графічний редактор? (10-11 слайд)
Подумайте і скажіть, які дії можна виконувати над малюнком?
Малюнок можна копіювати, вставляти, змінювати розміри малюнка, тобто збільшувати або зменшувати, повертати, нахиляти, відображати.
Постановка завдання комп'ютерного експерименту: Вам належить створити повний орнамент, використовуючи фрагмент представленого в середовищі графічного редактора. Для успішної роботи спочатку визначите, до якого типа відноситься орнамент. Далі використовуючи операцію виділення, копіювання і вставки, поворотів і віддзеркалень створіть готовий орнамент.
Інструктаж з техніки безпеки
VII.       Комп'ютерний практикум (створення орнаменту). Через 10 хвилин зарядка для очей. (12 слайд)
VIII.    Підведення підсумків уроку (3 хв.)
IX.                       Домашнє завдання
Розглянути предмети декоративно-прикладного мистецтва, які прикрашають оселю, дізнатися у батьків історію їх походження.

Немає коментарів:

Дописати коментар